7 november 2011

Fota med blixt

Hösten har kommit med regn och rusk och vissa av oss skulle kanske till och med säga att vintern är här med snö och minusgrader. Säga vad man vill om det men dagens ljusa timmar har drastiskt minskat sedan i somras i alla fall och det gäller oss alla.

När det gäller kameran och fotografering, vad gör ni då? Går ut i bästa fall någon timme mitt på dagen, lägger kameran på hyllan och väntar på ljusare tider eller börjar fota med blixt som slår i alla fönster och ger fina lysmaskar överallt? Själv har jag tidigare lagt kameran på hyllan och väntat på ljusare tider men i år har jag bestämt mig för att lära mig hantera det här med blixt och fortsätta fota trots mörkrets intåg. Det behöver inte bli kallt, platt ljus med skarpa skuggor utan det kan bli väldigt varmt och mjukt i alla fall, det gäller bara att behärska den där
blixten.

Här har jag tagit två foton för att visa två olika ljus. Jag har använt blixt på båda fotona, det enda jag ändrat på är ISO (som reglerar hur ljuskänslig filmen är).

Bild 1:

På denna bilden är ISO satt till 200, dvs en låg ljuskänslighet. Det befintliga ljuset räcker inte riktigt till här utan blixtens lite kalla sken får hjälpa till.

Bild 2:

På denna bilden är ISO satt till 800, dvs jag har ökat ljuskänsligheten på filmen vilket gör att kameran klarar av att ta in mer av det befintliga ljuset och bilden får en varmare gulare ton.

Dock är det inte bara ISOt utan det finns många fler parametrar som påverkar ljuset så nu ska jag dyka ner i manualen och fortsätta lära mig det här med blixtfotografering. Hoppas du gör detsamma!

7 kommentarer:

  1. Jag lägger den på hyllan och tar fram den nästa dag. Att fota med blixt är något som jag har blivit allergisk mot eftersom alla bilder blir som du säger, platta.

    Vill du fotografera med blixt är mitt tips att sätta en bouncher. Har du ingen extern blixt så klistra på en pappersbit på den inbyggda blixten. Då sprider sig blixten bättre och ger ett mjukare ljus.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra tips Helena, tack. Använder själv en bouncher och det blir precis som du skriver, ett mjukare, jämnare ljus.

    SvaraRadera
  3. Ett tips är att inte använda blixt när objektet är mer än 3 meter ifrån. Oftas räcker inte blixten till. Ett annat tips är att använda blixt om man tar bilder i motljus.

    SvaraRadera
  4. Missade att skriva att rikta blixten mot taket eller väggen är också att föredra. :)

    SvaraRadera
  5. bouncher är säkert jättebra.... va i hela friden är det? finns det inget som är typ som papper framför blixten..... jag har provat hushållspapper och det blev bra.... men hallå ska man ha papper?
    på dansscenbilder vill jag ju ha stämningen....
    /marinette

    SvaraRadera
  6. En bouncer är en plastkåpa som man sätter fast på blixten. Här är bild. http://www.kamerabild.se/nyheter/snabbare-och-starkare-blixt-fran-nikon-1.42183.html

    Jag tror att det idag finns bouncer även till dom inbyggda blixtarna men jag är dock inte säker. Det fungerar ypperligt med ett vanligt, hederligt vitt papper. Sätt fast med en tejpbit och det fungerar lika bra som vilken plastbit som helst som dom kan med att ta betalt för.

    Det absolut bästa är dock att fota utan blixt men det är ju jag det :D

    SvaraRadera
  7. ja men dom han dansa iväg annars tycker jag oxå om utan blixt, skall se om det finns till min annars får de bli toapapper, hi hi tankyo
    /m

    SvaraRadera