30 december 2011

Inzpireras mera!

God dag, denna näst sista dag på året!
Har ni haft en god jul, allihop? Jag hoppas det! Jag hoppas också att ni börjar göra er redo för det nya året och alla dess spännande utmaningar och nya intryck.

En sak man kan tänka på, när man skapar, är att det ofta finns inspiration i "fel" saker.
Det är så lätt att haka upp sig på den enkla lösningen, och glömma att se hela bilden. Exempelvis kan man ju lifta sig själv, när man gör ett kort eller en layout. När jag får för mig att jag vill lifta mig själv, brukar jag oftast rita en skiss av kortet eller layouten jag vill inspireras av, och sen utgår jag från den. Ibland vrider jag den ett halvt (eller en fjärdedels) varv - och ibland ritar jag ÄNNU en skiss, baserad på den första, där jag flyttar runt elementen till något jag känner mig mer upplagd för...
Det blir aldrig likadant, men grunden är ju ändå densamma!

Är det fult att lifta? Nej, det tycker jag absolut inte! Kreativitet är till för att användas, och ju mer man tillåter sig att inspireras, desto fler egna idéer får man. Så är det faktiskt. Hjärnan måste motioneras.
(Däremot är det ju alltid trevligt att nämna ursprunget till en idé man lånat, men det är ju en helt annan historia, tycker jag. :))

Marinette sa det så bra, när jag var inne på Inzpira häromsistens. Jag minns inte ordagrant, men andemeningen var ungefär såhär:
"Man kan bara uppfinna hjulet EN gång - därefter handlar det mest om att hitta på nya sorters spårmönster."

Glöm inte bort våra "hjulmönster" som finns på Calls-sidan, förresten! Där finns mycket härlig inspiration att hämta, och även om vi bara tar emot kort baserade på kortskissen och LOs till LO-skissen och LO-liften, kan man ändå använda dem kors och tvärs, för sin egen inspirations skull!

Här kommer en layout jag visat på min egen blogg nyligen, och för skojs skull ritade jag en skiss efter den alldeles nyss. Ni får hemskt gärna använda den, och det vore jättekul om ni ville visa oss hur det blir! Lämna en kommentar till det här inlägget, bara!
Givetvis är det också kul om ni nämner, där ni visar den, att skissen är gjord av mig.


Papper: Bazzill, Scenic Route, Prima
Washi tape, bling, stämpel och silvrig stämpeldyna: YouDo
Annat: Blommor mm från Petaloo, pins från Maya Road & Panduro, tags, binder's seam, alfabet från Cosmo Cricket & American Crafts, Crackle Accents från Ranger, doily, textstämpel from Provo Craft (texterna) och rean på kontorshörnan (datum)



Med detta, önskar jag er ett
GOTT NYTT ÅR!

2 kommentarer:

  1. Så sant, så sant! Älskar din layout, för övrigt. :)

    SvaraRadera
  2. Underbar layout och härlig skiss!!!

    Gott Nytt År!
    Päivi

    SvaraRadera